De geschiedenis van 100 jaar aann.bedr.groenewegen b.v.

Op 1 januari 1921 begon J.C. Groenewegen zijn eigen timmer- en aannemersbedrijf. De basis voor een eeuwlang vakmanschap werd daarmee gelegd. Hij nam het timmerbedrijf over van de drie gebroeders Van den Ende in Maasland aan de ’s Herenstraat 53. 

Drie jaar na de start was hij de eerste timmerman in de regio die over elektrisch aangedreven machines in de werkplaats beschikte. Hij breidde dat uit in 1931. Heel bijzonder in die tijd.

In 1951 kwam de één na jongste zoon, Hubertus( beter bekend als Bertus) als timmerman in het bedrijf werken. Hij werd in 1958 medefirmant. De onderneming droeg vanaf die tijd de naam:
J.C. Groenewegen & Zoon.
Op 10 april 1963 overleed J.C. Groenewegen vrij plotseling.
Kort daarna kwam de broer van Bertus, Jan(J.W.) Groenewegen als medefirmant in de zaak.
Hij was van beroep metselaar maar bezat ook
een aannemersdiploma. De tenaamstelling is toen veranderd in Gebr. Groenewegen.

Jan Groenewegen jr. (J .M.) kwam in 1979 in dienst. Hij werd de derde Jan in het bedrijf. Toen Bertus in 1987 uit het aannemersbedrijf stapte, ging Jan sr. als enige eigenaar verder.
In 1993 werd Jan. jr. als mededirecteur opgenomen in het bedrijf.
Jan sr. 
stopte in 1997 en vanaf die tijd heeft Jan jr. de leiding.
De naam
was op 29 maart 1974 al veranderd in Aannemersbedrijf Groenewegen b.v..

 

 

De start van het timmerbedrijf was aan ‘s Herenstraat 53.
In 1969 was het bedrijf uit zijn jasje gegroeid en verhuisden we
naar Het Ambacht 6, waar we nu nog steeds werkzaam zijn.
Bertus Groenewegen woont nog altijd in het ouderlijk huis
met daaraan de eerste werkplaats. Het huis stamt al uit de zeventiende eeuw.

IMG 0048

In 100 jaar tijd verandert er veel. Ook het timmer- en aannemersbedrijf
maakte tal van ontwikkelingen door.
Niet alleen de materialen, de regels en de werkwijzen veranderden,
maar natuurlijk ook de bedrijfsvoering. 

IMG 0078
01B5ACAA 77F0 4359 AB05 E77C9F89662F
08BB7FFE BFAB 482A BA27 1FFD02DB8FF8
37BDD7D5 D086 4DDA 97FF 098B9BF6A32C
3D58D192 ACE5 4D9D AF5C 57C12E04FFE7
6C01C78D 0D2B 4218 8054 E41A66D43913
830264BB 4AD1 4DBB A707 4FBEED77A049
8E070BCF 1239 4507 953F 7B4564D24ACD
94DF28FC B522 4225 A850 19B376BEEFCB
A537E716 9A96 4329 862B 75145D90D9BA
BC0369FA 6F51 49FA 8E24 21CEC259B51D
D2769A73 510B 4961 BD04 EC86B8D435BA
D6ED7185 86C6 4D1C 95FA E7AC73B5BB37
F308ED58 BE2D 4652 8A1B 3B9ECDE598DF
F3D5E3D5 3F07 493C 8F04 D830CE3239C1
IMG 0002
IMG 0017
IMG 0031
IMG 0034
IMG 0046
IMG 0048
IMG 0053
IMG 0078
IMG 0087
IMG 0096
IMG 0105
IMG 0108 1

Ook het vervoer heeft grote veranderingen ondergaan.
In de beginjaren was het vervoer van materialen per handkar en fietskar.
In 1956 kwam de eerste auto, een Borgward.
Daarna volgden o.a. een Ford Taunis, ‘n Bedford,  VW en nu al vele jaren
de bekende rode Toyota bussen.

6C2ACA28 2DB3 4036 A97E 3A1469E99E71